Olenko narsisti - checklist

On hyvin todennäköistä, että irtautuessasi narsistista (tai jo sitä ennen) narsisti syyttää sinua narsistiksi (tai jollain muulla vastaavalla asialla). Kun alat tarkastelemaan itseäsi, löydät itsestäsi piirteitä, jotka sopivat narsismiin. Piirteitä, jotka tulevat ehkä raadollisina esiin suuttuessasi, tai piirteitä, joita olet pitkän suhteen aikana narsistin kanssa oppinut pitämään normaalina, ja jotka ovat jossain määrin tarttuneet sinuunkin. Tämä on suurin mielenvääristys, jonka tulet kohtaamaan, ja joka sinun pitää itsesi kanssa selvittää. Jos päädyt syyllistämään itsesi narsistiksi, irtautumisesi ja oman itsesi löytäminen vaikeutuu. Se ei vielä tee sinua narsistiksi, että hän sanoo niin, siinä on sana sanaa vastaan. Se ei vielä tee sinua narsistiksi, että suuttuessasi olet ilkeä, silloin menetät hetkellisesti käsityskykysi. Sekään ei vielä tee sinua narsistiksi, että sinuun on tarttunut narsistisia tapoja toimia, siinä olet vain ollut vaikutuksille altis. Mutta näistä huolimatta, sinulla voi olla narsistisia piirteitä, joita sinun pitäisi itsesi kanssa käsitellä. Avoimesti, ymmärtäen, syyllistämättä ja haluten luoda itsellesi ja läheisillesi parempaa tulevaisuutta. Se ei ole niin helppoa, jos vierellä on narsisti, jolle kaikki on aina vain joko tai, ei mitään siltä väliltä.

Listaan tähän kohtia, joiden avulla voit tarkastella, kuinka lähellä narsismia olet. Lista on itsetekemäni, ei siis mitenkään virallispätevä, mutta se toivottavasti auttaa sinua ymmärtämään missä kohdin et ole narsisti (vaikka hän sanoisi mitä) ja missä kohdin sitä on ehkä tarttunut sinuun. Jotkut noista kohdista voivat sopia sinuun, jos ajattelet niiden kohdalla narsistia, mutta mieti kohtia ensisijaisesti siten miten yleensä useissa erilaisissa ihmissuhteissa ja tilanteissa koet. Varsinkin jos sama teema toistuu erityyppisissä paikoissa (koti, ystävät, työ, harrastukset jne.), asiassa voi olla jotakin mietittävää. Alussa olevat väittämät ovat lievempiä ja lopussa ne muuttuvat rankemmiksi.


  • Jos olen iloinen, minua ärsyttää, jos kumppanini/ystäväni ei ole myös iloinen ja lähde mukaan sinne minne haluan. Jos minulla oli huono päivä, minua ärsyttää, jos kumppanini/ystäväni iloitsee illalla jotakin omaa asiaansa.
  • Hän ei tunnu tajuavan mitään, ja haluaisin näpäyttää häntä siitä. Haluaisin saada hänet tajuamaan miten typerä/idiootti/kusipää hän on.
  • En tajua miksi hän ei vain voi tehdä miten sanoin, koska se on hänelle niin paljon parempi vaihtoehto!
  • En ymmärrä, miksi minun pitää mielistellä muita, jotta minua kuunneltaisiin. Mikseivät ihmiset vain voi ymmärtää, että asia on näin. Se olisi heillekin parhaaksi.
  • Muut ihmiset eivät vielä tässä ulottuvuudessa/ajassa/kehitysasteessaan ymmärrä sitä mitä minä ymmärrän.
  • Katselen usein huvittuneena, miten muut yrittävät tehdä jotakin ja tiedän, että osaisin itse paremmin.
  • Minusta on kiva kiusoitella ystäviäni heidän herkistä kohdistaan, he reagoivat hauskasti. Esimerkiksi kutitan heitä, vitsailen tai teen jotakin muuta, mistä he ovat sanoneet, etteivät pidä. He vain sanovat.
  • Tunnen energisoituvani riidan jälkeen. Se puhdistaa ilmaa.
  • Tunnen elämänvoimaa silloin, kun minulla on valtaa muihin ihmisiin.
  • Olisin hyvä johtaja, pitäisin asiat hallinnassani ja minun alaisuudessani kaikilla olisi hyvä olla. Välillä johtajan täytyy tehdä mitä johtajan täytyy tehdä, sillä ryhmä on aina yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki.
  • Muistan miten hyvin minulla menee vasta, kun näen muiden epäonnistuvan. Se jostain syystä antaa minulle elämänvoimaa.
  • En oikeastaan ole missään hyvä, ellei jossain ole joku huonompi, johon verrata. Eihän kukaan voi olla hyvä, jos ei joku ole huono.
  • Hänellä on inhottava tapa nykiä huuliaan (tai joku muu vastaava) juuri niissä tilanteissa, joissa hänen pitäisi tukea minua. Kaikkihan sen tajuavat, että minulla on tuollainen hankala puoliso/ystävä, eikä kukaan halua enää viettää meidän kanssa aikaansa.
  • Hän osaa kyllä aina pilata kaiken, ei hänestä kukaan muukaan pidä. Teen hänelle palveluksen, kun olen hänen kanssaan, mutta aika paljon joudun kärsimään. Enkä kiitosta saa. 
  • En tajua miksi hänestä alun perin pidin, en ymmärrä ollenkaan. Varmaankin tein sen säälistä, mutta oikeasti otinkin käärmeen syliini. Siinä se kiitos.
  • Hän on paha ihminen ja hän ansaitsi sen.
  • Hän ansaitsee kärsiä. Jos näin ei olisi käynyt, olisin pitänyt itse huolen, että hän kärsii.
  • Nautin, kun näen pahojen ihmisten kärsivän.
  • Pystyisin murskaamaan hänet, jos haluaisin, mutta en tee sitä. Ei hän ole sen arvoinen.
  • Haluan, että minut haastetaan. Kunnioitan kyllä kunnolla älykästä ja vahvaa ihmistä, mutta mitättömiä ovat he, jotka eivät osaa haastaa minua ja alistuvat valtaani.
  • Nämä mitättömät ihmiset eivät ansaitse erityistä kohtelua. Tiedän mikä heille on parasta, ja pidän heistä huolen, mutta kaipaan älykkäämpien ja vahvempien ihmisten seuraa.
  • Minua kyllästyttää joutua pokkuroimaan mitättömille ihmisille, sillä se on vain teeskentelyä, eivätkä he ansaitse sitä. Haluaisin päästä heti puhumaan sellaisten ihmisten kanssa, jotka päättävät asioista. Joudun kuitenkin välillä pokkuroimaan, koska yhteiskunta nyt vain on sellainen.
  • Vaikka olen kaikkeni antanut ja pitänyt huolen näistä mitättömistä alistujista, he silti löytävät keinon puukottaa minua selkään. Heikot ihmiset tekevät niin, puukottavat ennemmin tai myöhemmin mestariaan selkään, koska he haluavat valtaa ja tietävät, etteivät koskaan voittaisi mestariaan todellisessa kilpailussa. Olen joutunut kokemaan ja kärsimään todella paljon, enemmän kuin kukaan arvaakaan.
  • Hän kerjäsi minua tekemään sen, jotta hän voisi näyttää muille miten hän on uhri ja hän voisi siten saada muiden hyväksynnän. Hän on niin heikko, ettei hän pysty suoraan sanomaan mitä ajattelee, vaan hänen täytyy kieroilla selkäni takana. Nyt kun näytin hänelle, hän ei uskallakaan kertoa kenellekään. Säälittävää.



Neiti Kettu

Kommentit